Saya berpendapat bahwa alam semesta ini memiliki hak yang ingin saya
namakannya sebagai hak asasi alam. Hak ini mengatasi hak asasi manusia sendiri,
kerana hak asasi alam lebih universal. Sehinggakan ianya merangkumi hak asasi
manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan benda lainnya (makhluk) di alam semesta
ini.
Saya juga berpendapat bahawa asas hubungan antara manusia dan alam
adalah rahmat kasih sayang. Dan kita tahu bahwa rahmat adalah salah
satu jalan menuju syurga. Manakala kekerasan, kekejaman dan penindasan makhluk
adalah jalan ke neraka. Perhatikan hadis berikut:
“Tatkala seseorang berjalan di jalanan, dia melihat ranting pohon
berduri di tengah jalan (dan bisa membahayakan makhluk hidup), dia terus
mengambilnya dan membuangnya ke tepi jalan. Lalu Allah berterima kasih
kepadanya atas perbuatan itu dan mengampunkan dosanya” (HR. Muslim)
Jika kita renungkan hadis tentang orang yang masuk syurga kerana memberi
seekor anjing yang haus minum dan juga hadis tentang seorang perempuan yang
masuk neraka kerana menyeksa kucing, maka kita akan faham kebenaran yang saya
tekankan di atas. Hakikatnya berbuat baik kepada alam semesta adalah
jalan syurga, dan berbuat jahat kepada alam adalah jalan neraka.
Saya ingin menyampaikan
pendapat peribadi saya yang mungkin bercanggahan dengan pendapat ramai. Saya
dapati jika teknologi sains moden dan penciptaan ini dipelopori oleh peradaban
umat Islam, maka tidak akan ada impak negatif terhadap alam semesta seperti
yang berlaku sekarang.
Kalau anda perlukan bukti,
berkunjunglah ke Muzium Seni di Kairo. Di sana anda boleh melihat sebuah alat
yang dibuat oleh peradaban Islam untuk menghindari pemakaian air yang
berlebihan. Yang membuatkan alat ini unik adalah kerana alat ini diletakkan di
tepi Sungai Nil yang pada saat itu penduduk Mesir masih sedikit. Ini
menunjukkan kesedaran masyarakat ketika itu betapa pentingnya tidak membazir
air, meskipun air sangat banyak.
Jika berkunjung ke Kairo,
lihat juga bahagian atas Masjid Muhammad Abu Dzahab. Di sana selalu tersedia
makanan khusus untuk burung-burung yang bebas berterbangan. Lihatlah daerah
yang bernama “Baitul-Qhadi” berdekatan dengan Masjid Imam al-Husain. Di sana
ada wakaf yang sangat unik. Wakaf itu khusus untuk tempat makan dan minum
anjing-anjing jalanan.
Ini menunjukkan bahawa peradaban umat Islam sangat menjaga lingkungan
dari ketidak seimbangan, polusi, penindasan makhluk dan pastinya dari bahaya
dan kehancuran.
Maulana Syaikh Ali Jum’ah
(Disarikan dari Wa Qāla al-Imām, hal: 244, 246)
0 comments:
Post a Comment