BOLEHKAH
WANITA MENGHANTAR JENAZAH SUAMINYA KE KUBUR?
Habib Ali Zaenal
Abidin Bin Abu Bakar AlHamid
Jawapan:
TIDAK BOLEH.
khususnya bagi isteri yg suaminya yg meninggal, kerana iddahnya
telah bermula, dan isteri tidak blh keluar meninggalkan rumah suami kecuali
darurat.
Darurat ini bukan
mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yg ditetapkan oleh syarak. Antara
sebab yg dibenarkan utk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya
terancam. Sebab2 seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu
tidaklah termasuk sebab yg darurat.
Ibadah mesti
mengikut cara yg diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau
ingin suami yg meninggal mendpt redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar
drpd rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yg beri suami dan yg tak izinkan
keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dgr apa
masyarakat kata.
Ambil iktibar
drpd kisah Ummu Salamah yg pd asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa
ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan
menurut apa yg diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dgn dia akhirnya
diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda RasuluLlah ﷺ sendiri.
Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di
dunia ataupun disimpan utk akhirat.
Isteri tidak
perlu merasa bersalah dgn anggapan masyarakat yg mungkin mengatakan –“Isterinya
tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan
membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dlm kereta saja, atau duduk jauh
sikit drpd tmpt dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira
berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jgn takut apa org
cakap.
Pada zaman
RasuluLlah ﷺ sudah ada golongan wanita yg nak ikut ke kubur, lalu Nabi ﷺ bertanya
kpd mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka,
“Tidak.” Baginda RasuluLlah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dlm kubur utk
menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dpt ganjaran, lebih baik drpd
kamu ikut dan kamu dapat dosa.”
Ini bukan
menunjukkan yg agama ini tiada perasaan kpd kaum wanita. Hari ini org akan
mengatakan seorg isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke
kubur. Lama-kelamaan org akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli
keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak
suami jika tak masuk dlm kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika
ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yg sumbernya
tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada –
Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.
Jika ada yg kata,
“Eh awak tak penuhi hak suami awaklah.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.
Jawab padanya, “Eh, ALlah yg suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yg kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yg ALlah Ta’ala suruh.
Jika ikut cakap
org kita dpt dosa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yg tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu drpd ALlah
Ta’ala, kita akan dpt
pahala. Maka, rugi jika seseorg itu ikut cakap org !
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.
Di akhirat nanti bukan kwn itu yg akan membela kita di hadapan ALlah, bahkan dia akan menjauh drpd kita.
Jika isteri ingin
melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah
seblm dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika
telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?
Jika ingin
solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu
keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke
masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi
isteri buat di rumah saja.
Isteri tak boleh
keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah
bermula setelah suami meninggal.
Perempuan, kalau
nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain drpd hari pengkembumian. Kecuali,
jika satu Kg. itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dlm hal ini –
perempuan yg bawa jenazah, yg gali kubur, yg kebumikan, yg uruskan semuanya.
Perempuan bukan
dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yg tidak sesuai dgn syarak
jika ikut bersama lelaki yg menguruskan jenazah.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.
Kita pun lihat sendiri byk berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yg sopan dan menurut syarak.
Biarkan org
lelaki siap menguruskan. Esok pagi2, baru anak dan ahli keluarga pergi utk
bacakan Yasin ke… dan akan dpt baca dlm keadaan tenang dan tak bercampur dgn
lelaki.
Ambil iktibar
drpd kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yg ketika ingin mengambil air drpd
perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka
tunggu jauh drpd perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air.
Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu org lelaki selesai dulu, pergi
keesokan harinya.
Terdpt byk
perbahasan ulama dlm kes isteri yg kematian suami dan perlu keluar bekerja,
kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dlm keadaan
darurat, seseorg dibenarkan melakukan sesuatu yg haram sekalipun. Dlm hal ini,
kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau
tidak.
Kalau dgn dia
tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dpt dipenuhi, maka itu bukan darurat yg
membolehkan dia utk keluar bekerja. Tapi, kalau dgn dia tak bekerja, dia tak
blh makan, atau anak2nya tiada yg menanggung, atau keluarga suaminya tidak
mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yg menyebabkan dia tidak boleh
berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak
dan bukan oleh diri sendiri.
Jadi, dlm hal
ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak blh meninggalkan tuntutan lain
seperti berhias, dan melakukan hanya yg diperlukan sahaja dan keluar dari rumah
pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tmpt2 yg
tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma utk keperluan beli makanan dan
minuman sahaja.
Wallahu’alam
bissawab.
Semoga bermanfaat.
Sumber: Uswatun
Hasanah
0 comments:
Post a Comment