1001 Kemusykilan
Oleh DR. ABDUL HAYEI BIN ABDUL SUKOR
(Akademi Pengajian Islam)
SOALAN: Saya
seorang wanita yang sangat sukakan haiwan jinak. Saya memelihara enam ekor
kucing dan mengambil berat tentang penjagaan mereka. Beberapa minggu lalu, saya
terpaksa menyerahkan kucing-kucing saya kepada jiran di sebelah rumah, kerana
saya ke luar negara, malangnya jiran saya tidak begitu mengambil berat tentang
kucing-kucing itu, menyebabkan ia mati dilanggar kereta dan ada juga yang sakit
kerana dikhianati orang yang tidak bertanggungjawab. Soalan saya ialah:
1. Adakah pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab itu
akan disoal di akhirat nanti, kerana kezaliman yang dilakukan terhadap
kucing-kucing peliharaan?
2. Adakah saya akan bertemu kembali dengan
kucing-kucing kesayangan saya itu ketika ia menuntut bela ke atas pihak-pihak
yang berlaku zalim terhadapnya.
3. Di manakah letaknya roh-roh kucing, selepas mati. –
NORIFAH, Triang, Pahang.
JAWAPAN: Sebelum
menjawab soalan puan, lebih dahulu saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan
atas tabiat puan Norifah yang menyayangi haiwan jinak itu. Tabiat ini sangat
baik dan patut dipuji, kerana Islam menyuruh umatnya agar menyayangi semua
makhluk Allah, termasuk insan, haiwan dan juga alam sekitar. Bagaimanapun,
menyayangi sesuatu ada batasnya, jangan keterlaluan sehingga menyayangi kucing
melebihi kesayangan terhadap manusia.
Sering
terjadi dalam sesetengah masyarakat di negara-negara maju, anjing dan kucing
mendapat pembelaan yang lebih istimewa, dari segi makan minum, kebersihan,
kesihatan, tempat tinggal dan sebagainya, sedangkan pada masa yang sama,
didapati beratus-ratus kanak-kanak yang tidak berdosa terkorban setiap hari,
akibat kerakusan kuasa oleh pihak-pihak yang mendakwa kononnya mereka telah
maju.
Dari aspek
bertentangan pula, kita dapati ada manusia yang keras tabiatnya, suka menzalimi
haiwan, sanggup membunuh binatang tanpa sebarang dosa, semata-mata kerana
kegemaran hidupnya memburu dan membunuh, seolah-olah haiwan dicipta Allah untuk
diburu dan dibunuh. Sikap ini juga pada hemat saya suatu keterlaluan, bahkan
kegembiraan memburu binatang bukan suatu budaya yang terpuji pada zaman ini.
Kembali
kepada soalan yang dikemukakan di atas, saya meneliti jawapannya dari dua aspek
iaitu bertanggungjawab terhadap haiwan di dunia dan nasib mereka di akhirat.
Pertama.
Tanggungjawab terhadap haiwan. Manusia hendaklah bertanggungjawab terhadap
kebajikan haiwan, terutama yang di bawah kawalannya. Jika haiwan itu merupakan
peliharaan anda, berilah kepadanya makan minum secukupnya, jagalah kepentingan
hidupnya dengan penuh tanggungjawab. Jika haiwan itu mendatangkan bahaya kepada
keselamatan manusia, maka hendaklah dibunuh sebelum ia membunuh manusia, tetapi
hendaklah dengan tertib dan terhormat.
Dalam hadis
Bukhari bilangan 3071, Ibn Umar radiallahuanhu meriwayatkan sabda rasulullah
s.a.w. yang bermaksud: Seorang wanita dimasukkan ke neraka, kerana mendera
seekor kucing, ia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan. Tiada
sebab mengapa kucing harus didera, jika tidak kerana hati yang keras dan tidak
bertimbang rasa. Memang hati yang keras tidak pernah mengenal mangsa, sama ada
kucing atau manusia.
Dalam sebuah
hadis yang juga riwayat Bukhari bilangan 3208, rasulullah s.a.w. bersabda:
Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasuknya ke
syurga kerana ia bersimpati dengan seekor anjing yang kehausan air, lalu ia
turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya untuk diberi minum
kepada anjing itu. Kita mungkin bertanya, bukankah anjing itu najis mughallazah
(berat). Sentuhannya mewajibkan basuh tujuh kali menurut mazhab Syafie, salah
satu daripadanya hendaklah dengan air tanah.
Masalah yang
berbangkit dalam hadis di atas bukan soal najis atau tidak najisnya anjing,
tetapi simpati dan sikap perikemanusiaan terhadap haiwan itu. Islam adalah
agama rahmah dan kasih sayang terhadap semua makhluk, sama ada haiwan atau
manusia, muslim atau kafir.
Kucing dan
anjing adalah haiwan jinak, berbuat baik kepadanya menyebabkan terhapusnya
karat-karat dosa yang degil, lalu ditempatkan seseorang itu di syurga. Berlaku
zalim terhadapnya pula suatu dosa yang memungkinkan seseorang dimasukkan ke
neraka. Syurga dan neraka bukan perkara kecil yang boleh diselesaikan dengan
jawapan mahu atau tidak, tetapi suatu pembalasan berdasarkan dosa dan pahala.
Dalam suatu
peristiwa, tatkala seorang sahabat nabi bernama Abdul Rahman bin Sakhr menemui
seekor anak kucing yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya. Beliau yang
dalam perjalanannya menuju Masjid Nabawi, berasa kasihan kepada anak kucing
itu, lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.
Sesampainya
di masjid, baginda bertanya Abdul Rahman, apa dalam bajunya? Ia menjawab anak
kucing yang kehilangan ibu, aku mengambilnya kerana kasihan padanya. Lalu
baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan Abu Hurairah (bapa kucing).
Gelaran bapa
kucing tidak sedikitpun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman, malah
inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut, kerana nabi sendiri
yang memberi gelaran itu. Selain itu juga, gelaran Abu Hurairah mengingatkan
beliau kepada suatu amal soleh yang pernah dilakukannya menerusi pembelaan
seekor anak kucing.
Hadis-hadis
ini dengan sendirinya menolak dakwaan sesetengah pihak kononnya Richard Martin
dari Britain yang menubuhkan Persatuan Antikezaliman Terhadap Haiwan pada tahun
1824M, merupakan yang pertama di dunia membela haiwan. Dakwaan ini tidak tepat,
kerana nabi Muhammad s.a.w. sejak lebih 1422 tahun yang lalu telah membela
haiwan. Jangka masa itu jauh mendahului tokoh dari Britain yang diagungkan itu.
Menyayangi
binatang adalah sebahagian daripada ajaran Islam yang syumul (lengkap).
Justeru, kita tidak terkejut jika ada kajian mengesahkan hasil-hasil positif
daripada tabiat ini. Sebagai contoh, suatu kajian pernah dilakukan di
Universiti Atlanta di Amerika Syarikat terhadap pesakit-pesakit darah tinggi,
didapati keluarga yang memelihara kucing dan anjing lebih rendah tekanan
darahnya berbanding keluarga yang tidak membela haiwan itu. Islam menerima
pemeliharaan kucing, tetapi menolak anjing kerana najis.
Perlu juga
disebutkan, dalam hadis-hadis sahih menyebutkan beberapa jenis haiwan yang
harus dibunuh, kerana tabiatnya mengancam kehidupan manusia, seperti anjing
gila, ular berbisa, tikus, gagak dan sebagainya. Binatang-binatang liar seperti
harimau, gajah dan sebagainya juga harus dibunuh, jika ada tanda-tanda mereka
mengancam nyawa manusia. Jangan tunggu sehingga ia lebih dahulu membaham
manusia.
Kedua. Nasib
haiwan di akhirat. Tentang nasib haiwan di akhirat, sama ada akan dibangkit
semula atau tidak. Ulama mempunyai dua pandangan berikut:
1. Semua haiwan akan dibangkit
semula di akhirat. Tujuannya ialah untuk menyelesaikan masalah-masalah yang ada
hubungan dengan manusia atau sesama haiwan, termasuk pengkhianatan yang
dilakukan terhadapnya oleh pihak-pihak yang dikatakan tidak bertanggungjawab.
Pendapat ini diperkukuhkan dengan beberapa ayat al-Quran, seperti firman Allah
yang bermaksud: Dan ingatlah ketika binatang-binatang liar dikumpulkan
(al-Takwir: 5).
Menurut
pandangan ini, pengumpulan yang dimaksudkan ialah pengumpulan di akhirat
bersama-sama manusia, untuk dihisab hak-haknya yang dizalimi dan diambil
tindakan sewajarnya mengikut keadilan Allah. Pendapat ini diperkukuhkan lagi
dengan sebuah hadis riwayat Muslim bilangan 4679 yang bermaksud:
“Sesungguhnya
setiap hak akan disempurnakan pada hari kiamat, hinggakan kambing bertanduk
akan diserah kepada kambing tanpa tanduk untuk dibalas tandukannya. Maksudnya,
kambing tanpa tanduk selalu dizalimi oleh kambing bertanduk. Kezaliman ini akan
diselesaikan di mahsyar (tempat perhimpunan) di akhirat melalui pembalasan.
Ada juga
orang membuat hujah dengan haiwan korban yang dibangkit semula, lalu menjadi
kenderaan kepada tuan punya korban. Dikatakan jika haiwan itu gemuk dan
bertenaga lebih, nescaya mampu mengangkut tuan punya korban ke syurga. Sebaliknya
jika kurus akan terhentilah haiwan dan tuan punyanya di separuh jalan.
2. Haiwan tidak akan dibangkit
lagi pada hari akhirat, kerana ia bukan ahli yang memikul dosa dan pahala,
tidak disediakan bagi haiwan sama ada syurga atau neraka. Pembalasan hanya berlaku
apabila adanya taklif (pembebanan tanggungjawab) seperti terhadap manusia dan
jin. Haiwan tidak pernah ditaklifkan dengan sebarang beban tugas. Oleh itu ia
tidak dibangkit lagi selepas mati.
Saya lebih
cenderung kepada pendapat kedua ini, kerana tiada dalil yang kukuh menyatakan
haiwan dibangkit dan akan menerima pembalasan. Hujah yang diberi kumpulan
pertama boleh dijawab berbagai-bagai jawapan, misalnya:
Ayat 5 surah
al-Takwir yang menyatakan semua binatang liar dikumpul. Maksud pengumpulan ini
ialah perubahan tabiat daripada hidup liar dan berlari-lari memburu mangsa dari
sana-sini kepada hidup berkumpul kerana takutkan huru-hara kiamat yang sedang
berlaku. Ayat-ayat pertama surah al-Takwir ini pada hakikatnya tidak
membicarakan suasana pada hari kiamat, tetapi membicarakan suasana sebelum
kiamat berlaku.
Hadis yang
menyatakan kambing tanpa tanduk diberi peluang menanduk kambing-kambing yang
pernah menanduknya di dunia, tidak juga jelas menunjukkan kebangkitan semua
haiwan di akhirat, kerana ungkapan ini menurut sesetenah pengulas hadis adalah
menyatakan keadilan Ilahi yang membalas semua kezaliman yang berlaku semasa di
dunia, iaitu sebelum masing-masing sama ada ke syurga atau ke neraka.
Hadis yang
menyatakan haiwan korban menjadi tunggangan tuan punya korban ke syurga,
hendaklah difahami keterangan ini sebagai simbolik. Kenderaan di akhirat tidak
boleh disamakan dengan kenderaan di dunia, tambahan pula kenderaan di duniapun
tidak lagi memakai kereta lembu dan kereta kuda.
Sebagai
kesimpulan, memelihara haiwan adalah suatu amal soleh yang sangat besar
pahalanya di sisi Allah, setiap makanan yang diberi dan setiap tanaman yang
dimakan olehnya pasti ada pahalanya. Kasihanlah kepada haiwan, jangan
menzaliminya, jangan khianati pergerakan dan kehidupannya. Haiwan juga makhluk
Allah yang ingin hidup bersama-sama manusia di bumi ini
Mudah Mudah Mudah dan jimat wang !!!!
Stock tak banyak dah jom beli sebelum habis lagi!!!
Ajar simanja membuang dalam toilet tinggal pam je nanti mudah !!! Semudah A B C!!! Whatsapp kami segera. wasap.my/60192205606
Ajar simanja membuang dalam toilet tinggal pam je nanti mudah !!! Semudah A B C!!! Whatsapp kami segera. wasap.my/60192205606
Tak perlu dah nak beli pasir...
Tak perlu nak kutip kutip
Jimat duit
Jimat masa
Mudahkan kerja
Tak perlu nak kutip kutip
Jimat duit
Jimat masa
Mudahkan kerja
0 comments:
Post a Comment