rojek mega Rawang Bypass
menjadi satu lagi mercu tanda negara dan sangat mengagumkan. Setelah 12 tahun
pembinaan, akhirnya laluan yang menjadi jalan pintas yang menghubungkan Rawang
ke Serendah ini dibuka pada hari ini.
Pembukaannya dijangka akan membantu menyurutkan kesesakan yang
sering melanda Bandar Baru Rawang terutamanya pada waktu kemuncak.
Lebuhraya yang menghubungkan Rawang dan Serendah ke Kuala Lumpur
ini dikatakan mampu memendekkan perjalanan dari 2 jam menjadi 30 minit sahaja.
Oleh kerana pembinaan lebuh raya ini memakan masa yang sangat
lama untuk dibina, ini 7 info menarik yang kami pasti anda belum tahu mengenai
Rawang Bypass ini.
1. Projek Termahal Negara
Rawang Bypass adalah sebahagian daripada Rancangan Malaysia ke-9 (RMK9) dan menelan belanja sebanyak RM630 juta. Memang nampak mahal tapi dalam jangka masa panjang, ia akan memberikan banyak kelebihan kepada rakyat.
2. Tiada Tol Di Laluan Ini
Pada mulanya, sukar untuk hadam fakta ini. Iyalah, Malaysia kan terkenal dengan sistem tol berbelas Ringgitnya walaupun jarak perjalanan tidaklah sejauh mana. Namun, untuk Rawang Bypass, ia tidak akan mempunyai plaza tol di kedua-dua belah laluan.
3. Lebuh Raya Paling Gayat Di Malaysia!
1. Projek Termahal Negara
Rawang Bypass adalah sebahagian daripada Rancangan Malaysia ke-9 (RMK9) dan menelan belanja sebanyak RM630 juta. Memang nampak mahal tapi dalam jangka masa panjang, ia akan memberikan banyak kelebihan kepada rakyat.
2. Tiada Tol Di Laluan Ini
Pada mulanya, sukar untuk hadam fakta ini. Iyalah, Malaysia kan terkenal dengan sistem tol berbelas Ringgitnya walaupun jarak perjalanan tidaklah sejauh mana. Namun, untuk Rawang Bypass, ia tidak akan mempunyai plaza tol di kedua-dua belah laluan.
3. Lebuh Raya Paling Gayat Di Malaysia!
Pada ketinggian 58.2 meter
dari aras bumi, Rawang Bypass merupakan jambatan tertinggi di Malaysia.
Ditambah pula dengan muka buminya yang berbukit, kalau korang
gayat, penulis sarankan untuk tidak memandang ke bawah jambatan. Just take
your time, dan pandang bonet kereta di hadapan saja okay.
4. Laluan Dalam Hutan Semulajadi
4. Laluan Dalam Hutan Semulajadi
Daripada gambar di atas pun
korang boleh mengagak betapa tenangnya (jika korang tidak gayat) untuk memandu
sambil melihat ke arah banjaran di sekeliling.
Rawang Bypass dibina menggunakan kaedah Moveable Scaffolding
Systems (MSS) untuk mereka bentuk laluan berbengkang-bengkok.
Ini demi mengurangkan kemusnahan ekosistem Taman Warisan Negeri
Selangor di sekeliling laluan tersebut. Itulah juga sebab mengapa ia harus
dibina setinggi hampir 60 meter.
5. Penuh Dengan Spesis Pokok Unik
Malaysia sememangnya kaya dengan pelbagai spesis pokok unik.
5. Penuh Dengan Spesis Pokok Unik
Malaysia sememangnya kaya dengan pelbagai spesis pokok unik.
Antaranya ialah pokok Merawan Kanching atau Giam Kanching yang
hanya tumbuh dalam jumlah kecil di hutan negeri Selangor. And guess what,
spesis itu turut tumbuh di laluan Rawang Bypass ini.
Oleh sebab itu, pembinaan ini telah dijalankan dengan penuh
cermat agar spesis flora terancam seperti Giam Kanching ini dapat diselamatkan.
P.S: Jika
ada pesalah yang didapati menebang pokok Giam Kanching tanpa kebenaran, mereka
boleh didenda sehingga sejuta Ringgit tau!
6. Perjalanan Rawang-KL Dipendekkan
Secara purata, Rawang Bypass mampu memendekkan perjalanan pemandu dari Bandar Rawang ke Kuala Lumpur. Dari 2 jam menjadi 30 minit saja ketika waktu puncak! Ini mungkin sekali disebabkan faktor empat laluan trafiknya.
6. Perjalanan Rawang-KL Dipendekkan
Secara purata, Rawang Bypass mampu memendekkan perjalanan pemandu dari Bandar Rawang ke Kuala Lumpur. Dari 2 jam menjadi 30 minit saja ketika waktu puncak! Ini mungkin sekali disebabkan faktor empat laluan trafiknya.
7.
Bahagian ‘Tergantung’ Sepanjang 2.6km
Kebanyakan foto Rawang Bypass yang ditangkap dan dimuat naik menunjukkan jajaran laluan ‘tergantung’ atau elevated section saja. Akan tetapi, itu bukan bermaksud lebuh raya ini tergantung dari permulaan sehingga akhir laluan.
Kebanyakan foto Rawang Bypass yang ditangkap dan dimuat naik menunjukkan jajaran laluan ‘tergantung’ atau elevated section saja. Akan tetapi, itu bukan bermaksud lebuh raya ini tergantung dari permulaan sehingga akhir laluan.
Ada juga bahagian laluan yang ‘menyentuh’ bumi di sekitar
banjaran.
Apa yang menarik mengenai elevated section ini adalah
panjangnya yang mencecah 2.6 kilometer.
Jika korang pernah menonton siri Megastructures di National
Geographic, mesti korang tahu betapa susahnya pembinaan yang terpaksa ditempuhi
arkitek dan jurutera.
8. Hasil Tangan ‘Anak Melayu’ Kita
Jangan terkejut kerana hasil pembinaan lebuh raya ini merupakan air tangan yang dibina oleh seorang anak Melayu tempatan Tuan Haji Radzali Mokhtar. Rasanya dah boleh letak nama dia dekat laluan ni.
8. Hasil Tangan ‘Anak Melayu’ Kita
Jangan terkejut kerana hasil pembinaan lebuh raya ini merupakan air tangan yang dibina oleh seorang anak Melayu tempatan Tuan Haji Radzali Mokhtar. Rasanya dah boleh letak nama dia dekat laluan ni.
Biar jadi kenangan hebat bagi beliau.
Setelah 12 tahun akhirnya laluan ini dibuka juga kepada orang
ramai. Mesti ramai yang tidak sabar untuk mencuba laluan ni kan?
Kredit: mediaTV via Bibirbergetar
0 comments:
Post a Comment