Adakah anda pernah perasan, ada produk kesihatan atau minuman
kesihatan yang "meletup" sekejap sahaja. Produk-produk ini meletup
disebabkan aktiviti promosi yang hebat sehingga menaja slot drama atau
rancangan televsyen. Tapi selepas tamat sahaja sasaran jualan mereka, produk
tersebut terus hilang dalam pasaran.
Selalunya produk-produk ini diusahakan oleh mereka yang
mempunyai nama besar dan dikenali agar mudah untuk membuat pemasaran dan
mempengaruhi pembeli. Inilah yang dikatakan "PRODUK HIT"
Mereka memang
sangaja hasilkan produk ini untuk meletup sekali sahaja dan mereka sasarkan
jualan sehingga mencapai 1 juta jualan.
Contoh kiraan
kos dan keuntungan
Bagi
keuntungan mereka pula, jom kita buat sedikit perkiraan iaitu produk minuman
kesihatan yang menjanjikan seribu keajaiban kepada pembeli.
Pengiraan
:
- Harga jualan seunit :
RM89
- Kos produk : RM30
- Kos pemasaran,
logistik dan lain-lain : RM9
- Keuntungan bersih :
RM50
Jika sejuta
produk terjual ....? Bayangkan keuntungan yang mereka perolehi. Kenapa harga
kos murah sangat? Sebab mereka memang nak pasarkan sekali sahaja dan tidak
mengharapkan pengguna membeli kali kedua.
Cukup sekadar
persembahan produk yang meyakinkan dan kelihatan eksklusif serta mahal, isi
kandungannya pula yang dikatakan ekstrak pelbagai pati jus mungkin cuma perasa,
gula dan campuran madu, tambahan vitamin asas seperti vitamin c dan
multivitamin serta pengawet sahaja.
Begitulah kisahnya produk hit ini. Sebab itu kadangkala
pembelian produk yang sama kali kedua sukar dan kerap dikatakan "stok baru
tak sampai lagi".
Mungkin juga
stok masih ada tetapi saki baki daripada stokis yang terpaksa membeli kuantiti
minimum yang besar (cth; 1000 unit produk). Selepas 6-12 bulan maka produk hit
mungkin sukar dicari dalam pasaran lagi. Ada juga pengusaha produk yang
mengeluarkan sekali lagi batch baru produk hit ini, tapi ikut kepada pesanan
tambahan atau kali kedua daripada stokis-stokis yang berjaya menjual habis stok
pertama.
Impak kepada
pengasas produk dan pengguna
Impak kepada
pengasas produk :
Keuntungan tidak terhingga
Impak kepada
pengguna :
Mengambil produk yang disangkakan minum kesihatan, namun cuma minum kordial
perasa buah-buahan sahaja dan dapatlah sedikit vitamin.
Selalunya
orang-orang kampung menjadi tempat mereka pasarkan produk hit ini. Jika saya ke
kawasan kampung dan buat lawatan ke rumah pesakit, pasti akan jumpa
produk-produk seperti ini. Berbotol-botol mereka minum. Bila ditanyakan kepada
mereka ada kesan tidak mengambil produk minuman kesihatan ini, rata-rata akan
jawab tiada kesan pun.
Habis tu
kenapa beli? Soalan Inilah yang buat mereka seoalah-olah sedar daripada pukauan
penjual produk-produk ini. Kesian orang kampung. Moga kita semua berhati-hati
dan tidak mudah terpedaya dengan produk-produk hit ini. Jika mahukan vitamin
dan mineral tambahan, kita boleh perolehinya melalui pengambilan makanan yang
seimbang.
Makanan atau minuman tambahan tidak boleh merawat penyakit yang
dialami. Ia cuma sekadar meningkatkan kesihatan umum tubuh. Maka jika kesihatan
tubuh sudah baik dan sihat, maka tidak perlu pengambilan produk kesihatan
tambahan ini.
Perkongsian
oleh :
Mohd
Dziehan Mustapa, Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian
Perkhidmatan Farmasi.
0 comments:
Post a Comment